Naučme žiakov opäť počúvať

18.08.2020 09:19

Naučme žiakov opäť počúvať    (Martina Chalachánová)

Situácia s ktorou sa stretávame denne. Niečo žiakom vysvetľujeme a oni nedávajú pozor. Venujú sa svojim záujmom, alebo sa rozprávajú so spolužiakom. V okamihu, keď majú začať pracovať sa ozve klasické: “A čo mám robiť?”

Zlatá učiteľská trpezlivosť!

Aká je zväčša reakcia učiteľa? Opäť vysvetlí nepozornému žiakovi, čo má robiť v nádeji, že nabudúce už pozor dávať bude.

Ale ono to tak celkom nie je. Týmto postupom sme nechtiac naučili žiakov, že nepozornosť sa toleruje, lebo učiteľ im aj tak pokyny k práci zopakuje znovu.  Čo s tým?

Zaveďte zlaté pravidlo “Všetko hovorím len raz!”

Žiaci budú spočiatku prekvapení, ale postupne si zvyknú na to, že jednoducho musia sledovať inštrukcie učiteľa. Naozaj to funguje bez ohľadu na to, koľko rokov vaši žiaci majú, či aký stupeň školy navštevujú.

V súvislosti s týmto postupom je dôležité osvojiť si a dodržiavať základné pravidlá:

  • Používajte ho v prípade, keď zadávate žiakom nejakú konkrétnu činnosť – úlohu, projekt, zadanie samostatnej alebo skupinovej práce. Nepoužívajte ho pri výklade učiva. Vtedy majú žiaci nárok na opakované vysvetlenie. Nemusia učivu porozumieť na prvýkrát.
  • Predtým, ako dáte žiakom pokyn k začatiu práce, poskytnite im príležitosť spýtať sa na konkrétne detaily v zadaní.
  • Pozor na prístup k individuálne začleneným žiakom, tu musíte zvážiť, či je toto pravidlo vhodné dodržiavať aj pri nich. Ak je to potrebné, poskytnite im podrobnejšie inštrukcie.
  • Nezabudnite informovať o svojom postupe aj rodičov. Nie je nič horšie ako zbytočné nedorozumenie, ktoré v súvislosti s  uplatňovaním pravidla môže vzniknúť. Práve naopak, vysvetlite im, akým spôsobom ho môžu využiť aj doma a čo tým získajú. Ako?
    • Na prvom stretnutí rodičov sa ich spýtajte, či aj oni doma nezažívajú podobné situácie ako vy v škole (garantujem vám, že odpovedia kladne).
    • Zoznámte ich so zásadou “Všetko hovorím len raz” a vysvetlite im, že jej uplatňovaním sa deti naučia pozorne počúvať na prvýkrát.
    • Uveďte pár príkladov ako môžu rodičia reagovať:
      • Poviete dieťaťu, že keď si spraví úlohy, pôjde von (môže pozerať rozprávku, zahrať sa na počítači…). Ak to nesplní, nesplnia ani rodičia tú príjemnejšiu časť. Nie je potrebné svoje stanovisko obzvlášť vysvetľovať, či obhajovať. Stačí ho len pripomenúť.
      • Metóda “Aké požičaj, také vráť”. Ak dieťa niečo “prepočuje”, rodič mu podobným správaním “nastaví zrkadlo”.

Dodržiavanie pravidla “Všetko hovorím len raz!” je náročné a vyžaduje si od učiteľa (ale aj rodiča) kus uvedomelého správania sa a cviku, aby narušil svoje doteraz zaužívané stereotypy. Táto drobná zmena však veľmi rýchlo prinesie svoje ovocie. Preto sa ho nebojme cieľavedome pravidelne používať. A hlavne, netrestajme ním! Robme to pokojne a s láskou.